People are afraid of two things:

  1. That things don’t change
  2. That things change

Yllä oleva sanonta tuli sattumalta vastaan selaillessani Internetiä ja mielestäni se sopii enemmän kuin hyvin luennolla käsittelemäämme aihepiiriin eli muutosjohtamiseen.

Sanonta antaa hyvän kuvan siitä, miksi muutosjohtaminen on niin vaikeaa. Ihmiset hakevat elämäänsä pysyvyyttä ja varmuutta. Muutosta pelätään, mutta muutokseen tulisi tottua, koska sitä tapahtuu jatkuvasti niin yksityiselämässä kuin liiketoiminnassakin. Tämä ei kuitenkaan ole näin yksinkertaista ihmisten näkökulmasta, sillä muutos koetaan tarpeelliseksi vasta sitten, kun mitään muuta vaihtoehtoa ei ole.

Luennolla esitettiin kysymys siitä, voiko muutosta hallita tai johtaa. Omasta mielestämme muutosta voi johtaa päättämällä siitä, millaisen asenteen muutokseen ottaa. Muutos voi olla myönteinen tai kielteinen tapahtuma. Myös kurssikirjassa muutosta on kuvailtu poikkeuksena niin hyvällä kuin huonollakin tavalla. Tietysti johtajan tai organisaation asennevalinta heijastuu lähtemättömästi organisaation työntekijöihin ja ilmapiiriin. Myönteinen asenne kannustaa muutoksiin, ideoihin ja muutoksen sietämiseen. Myönteinen asenne muutosta kohtaan on tällöin mielestämme suunnitelmallista muutosta ja samalla henkilöstön, organisaation ja toiminnan tavoitteellista kehittämistä.

Otetaan esimerkkinä Oulussa järjestettävä Polar Bear Pitching. Oulun yliopiston strategiassa painotetaan yhtenä osana opintojen työelämälähtöisyyttä ja yritysyhteistyötä. Yliopisto perusti tätä toimintaa varten korkeakoulujen yrittäjyyskeskus Business Kitchenin. Business Kitchen on "Liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisen, yhteiskehittelyn ja hyödyntämisen avoin kohtaamispaikka ja oppimisympäristö. Se tarjoaa tiloja, ohjelmia, tapahtumia ja tukea aloittaville yrityksille ja yrittäjyydestä kiinnostuneille, tukee yritysten innovaatiotoimintaa, kasvua ja kansainvälistymistä sekä edistää opiskelijoiden ja yritysten välistä verkostoitumista."

Business Kitchenin työntekijöille on painotettu, että he voivat kokeilla ja toteuttaa uusia ideoita. Näin sai alkunsa myös Polar Bear Pitching – yritysten myyntipuhekilpailu, jossa kilpailija saa ”pitchata” niin kauan kuin haluaa, mutta sillä ehdolla, että pitchaus tehdään avannosta käsin. Työntekijöiden esimies oli idean kuultuaan pitänyt ajatusta ”hurjana”, mutta todennut, että ”jos koette sen innostavana niin kokeilkaa kaikin mokomin”.

Mikäli esimies olisi ollut muutoksen vastainen, niin Polar Bear Pitchingiä ei olisi ikinä järjestetty. Tänä vuonna se järjestettiin jo neljättä kertaa ja osallistujia oli yli 20 maasta.

Polar Bear Pitchingin tarina osoittaa siis, että muutosta voi johtaa positiivisesti ja tällainen johtamistapa voi tuottaa valtavaa uutuus- ja lisäarvoa sellaisillekin organisaatioille, jotka eivät perinteisesti tekisi tällaista toimintaa.

 

Lähteet

Clegg, S. & Kornberger, M. & Pitsis T. 2008.
9. Managing Innovation and Change.
Managing & organizations, An Introduction to Theory & Practice. 
London: Sage.